Tryggheim elevbibliotek

Krysskulturelle barn og unge: om tilhørlighet, anerkjennelse, dilemmaer og ressurser
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Krysskulturelle barn og unge: om tilhørlighet, anerkjennelse, dilemmaer og ressurser
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 303.482 S
Eier
  • Tryggheim elevbibliotek
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2013
Noter
  • Denne boken utforsker noen grunnleggende sider ved det å vokse opp med krysskulturelle erfaringer, blant annet eksistensielle utfordringer knyttet til en oppvekst med flere kulturer og den unike kompetansen som kulturelle minoritetsbarn utvikler. Forfatteren diskuterer hvordan kultur og flerkultur er med på å forme oss, og dermed vår opplevelse av identitet. Samtidig framhever hun betydningen av faktorer som migrasjonsstress, transnasjonalitet, sosial ekskludering og diskriminering for krysskulturelle barns utvikling og tilhørighet. Et sentralt perspektiv er at krysskulturelle barn ofte ikke blir forstått og møtt på egne premisser. Det skyldes både at normen gjerne settes av enkulturelle og enspråklige barn, og at de krysskulturelle på alle arenaer enten må leve opp til eller bryte med andres forventninger og kategoriseringer. Heftet
ISBN
  • 82-05-41067-4
  • 978-82-05-41067-1
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*000      am
*00114127
*008130423s2013    no     ar         0 nob 9
*020  $a82-05-41067-4$bh$c.00
*020  $a978-82-05-41067-1$bh$c.00
*025  $a9788205410671
*040  $aDen norske Bokdatabasen AS
*078  $aHelse- og sosialfag, diverse$b23500
*079  $aLærebøker. Helse sosialfag$b213
*08230$a303.482
*096  $a303.482 S
*10010$aSalole, Lill$d1977-$jn.
*24510$aKrysskulturelle barn og unge$bom tilhørlighet, anerkjennelse, dilemmaer og ressurser$cLill Salole
*250  $a1. utg., 1. oppl.
*260  $aOslo$bGyldendal akademisk$c2013$fGyldendal Norsk Forlag$g2013
*300  $a290 s.$bill.$c24 cm
*511  $afor Salole, Lill
*520  $aDenne boken utforsker noen grunnleggende sider ved det å vokse opp med krysskulturelle erfaringer, blant annet eksistensielle utfordringer knyttet til en oppvekst med flere kulturer og den unike kompetansen som kulturelle minoritetsbarn utvikler. Forfatteren diskuterer hvordan kultur og flerkultur er med på å forme oss, og dermed vår opplevelse av identitet. Samtidig framhever hun betydningen av faktorer som migrasjonsstress, transnasjonalitet, sosial ekskludering og diskriminering for krysskulturelle barns utvikling og tilhørighet. Et sentralt perspektiv er at krysskulturelle barn ofte ikke blir forstått og møtt på egne premisser. Det skyldes både at normen gjerne settes av enkulturelle og enspråklige barn, og at de krysskulturelle på alle arenaer enten må leve opp til eller bryte med andres forventninger og kategoriseringer.
*590  $ah
*591  $aHeftet
*594  $abm
*595  $aBokmål
*599  $aCIP
*650 1$aKrysskulturelle erfaringer
*650 1$aKultur
*850  $aTryggheim elevbibliotek
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Tryggheim bibliotek303.482 S