Forfatter
Tittel Gode digitale lesestrategier
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Eier
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Alle elever skal i dag bruke tekster de finner på nettet i sin læring. Den digitale lesekonteksten gir elevene andre utfordringer enn når de arbeider med tradisjonelle skoletekster, og forskning viser at elevene trenger å lære lesestrategier som ruster dem til oppgaven. Denne boka presenterer gode digitale lesestrategier fra de enkle til de mer avanserte: 1) strategier for å finne informasjon på nettet som er relevant og troverdig; 2) strategier for å forstå nett-tekster i lys av kildeinformasjon og på tvers av ulike tekster og teksttyper og 3) strategier for å formidle informasjon fra nettet slik at kildebruken underbygger egne argumenter i oppgaver og presentasjoner. Forfatterne viser hvordan elever kan utvikle kompetanse i kritisk kildevurdering, også kalt kritisk literacy, fra mye støtte fra læreren til gradvis mer selvstendighet. Gode digitale lesestrategier inneholder konkrete tips til undervisningsopplegg og arbeidsverktøy som er prøvd ut i norske klasserom. Eksemplene er fra ulike fag i videregående skole, og lærere kan enkelt tilpasse dem til sin egen strategiundervisning i andre fag og på andre klassetrinn. Arbeidsskjemaene i boka kan lastes ned fritt fra fanen "Tilleggsmateriell".
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*000 pam 1
*00123318
*008230306s2021 no a 0 00nob 2
*015 $a0606638$bBIBBI
*019 $bl
*020 $a978-82-02-65792-5$bheftet$cNkr 259.00
*08201$a028.7$zh$223/nor
*096 $a028.7 WEN
*10010$aWennås Brante, Eva$d1961-$jsv.$0(NO-TrBIB)1606126541577
*24510$aGode digitale lesestrategier$cEva Wennås Brante og Øistein Anmarkrud
*250 $a1. utgave
*260 $aOslo$bCappelen Damm akademisk$c[2021]
*300 $a80 sider$billustrasjoner i farger$c23 cm
*520 $aAlle elever skal i dag bruke tekster de finner på nettet i sin læring. Den digitale lesekonteksten gir elevene andre utfordringer enn når de arbeider med tradisjonelle skoletekster, og forskning viser at elevene trenger å lære lesestrategier som ruster dem til oppgaven. Denne boka presenterer gode digitale lesestrategier fra de enkle til de mer avanserte: 1) strategier for å finne informasjon på nettet som er relevant og troverdig; 2) strategier for å forstå nett-tekster i lys av kildeinformasjon og på tvers av ulike tekster og teksttyper og 3) strategier for å formidle informasjon fra nettet slik at kildebruken underbygger egne argumenter i oppgaver og presentasjoner. Forfatterne viser hvordan elever kan utvikle kompetanse i kritisk kildevurdering, også kalt kritisk literacy, fra mye støtte fra læreren til gradvis mer selvstendighet. Gode digitale lesestrategier inneholder konkrete tips til undervisningsopplegg og arbeidsverktøy som er prøvd ut i norske klasserom. Eksemplene er fra ulike fag i videregående skole, og lærere kan enkelt tilpasse dem til sin egen strategiundervisning i andre fag og på andre klassetrinn. Arbeidsskjemaene i boka kan lastes ned fritt fra fanen "Tilleggsmateriell".
*650 1$aInformasjonskompetanse$1028.7$2bibbi$41106818$9nor
*650 2$aLeseforståelse$1418.4$2bibbi$41198671$9nob
*650 2$aLeseforståing $1418.4$2bibbi$41198671$9nno
*70010$aAnmarkrud, Øistein$d1973-$eforf.$jn.$0(NO-TrBIB)97023266
*850 $aTryggheim elevbibliotek
*856 $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://www.cappelendamm.no/sek-asset/external-resources/highres/product/9788202657925.jpg$3Omslagsbilde
*900 0$aBrante, Eva Wennås$zWennås Brante, Eva$9nor
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening